مهم‌ترین ویژگی‌های خانواده آیفون ۱۳

بازدید: 659 بازدید

گوشی‌های سری آیفون ۱۳ به جدیدترین تراشه اپل یعنی A15 Bionic مجهز می‌شوند و دوربین قدرتمندی خواهند داشت. کوپرتینویی‌ها همچنین به سراغ ناچ کوچکتری برای نمایشگر می‌روند و از دوربین‌های قدرتمندتری در آن‌ها استفاده می‌کنند. در ادامه چند ساعت مانده به برگزاری مراسم اپل، بر اساس گزارش‌ها و شایعات شما را بطور کامل با تمام اعضای خانواده آیفون ۱۳ آشنا می‌کنیم.

مهم‌ترین ویژگی‌های خانواده آیفون ۱۳

گوشی‌های هوشمند اپل با وجود شباهت‌ها، تفاوت‌های زیادی هم با یکدیگر خواهند داشت:

آشنایی با مشخصات خانواده آیفون ۱۳

این گوشی‌های هوشمند اپل با وجود شباهت‌ها، تفاوت‌های زیادی هم با یکدیگر خواهند داشت. در ادامه نگاه دقیق‌تری به مشخصات فنی احتمالی هرکدام از این گوشی‌های هوشمند خواهیم داشت.

آیفون ۱۳ مینی

آیفون ۱۳ مینی کوچکترین عضو این خانواده است که انتظار می‌رود مانند نسل قبلی‌اش نمایشگر ۵.۴ اینچی داشته باشد. در بالای نمایشگر همچنان یک برش برای میزبانی دوربین سلفی و سنسورهای موردنیاز سیستم امنیتی فیس آیدی قرار می‌گیرد و همچنین پنل پشتی‌اش دوربین اصلی دوگانه خواهد داشت. احتمالا طراحی سنسورهای دوربین اصلی بطور مورب باشد.

این گوشی اپل مانند سایر اعضای خانواده آیفون ۱۳ به تراشه جدید و قدرتمند A15 Bionic مجهز می‌شود که با لیتوگرافی ۵ نانومتری به تولید می‌رسد. انتظار می‌رود آیفون ۱۳ مینی در نسخه‌های ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی به فروش برسد و به یک باتری ۲۴۰۶ میلی آمپر ساعتی مجهز شود.

آیفون 13

مدل بعدی آیفون ۱۳ خواهد بود که مانند نسل گذشته‌اش باید نمایشگر ۶.۱ اینچی امولد داشته باشد. طراحی کلی این دستگاه تفاوتی با آیفون ۱۲ نخواهد داشت، با این حال طراحی دوربین اصلی این محصول هم بطور مورب خواهد بود.

آیفون ۱۳ هم مانند برادرانش تراشه A15 Bionic خواهد داشت و همچنین در نسخه‌های ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی روانه بازار می‌شود. انتظار می‌رود این دستگاه به یک باتری ۳۰۹۵ میلی آمپر ساعتی مجهز شود.

آیفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس

بزرگترین و قدرتمندترین اعضای این خانواده، آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس خواهند بود. این گوشی‌ها به ترتیب نمایشگر ۶.۱ و ۶.۷ اینچی خواهند داشت که تفاوت‌های مهمی با نسل گذشته دارد. انتظار می‌رود این نمایشگر از نوع LTPO باشد و بالاخره اپل رفرش ریت ۱۲۰ هرتز را به آن‌ها بیاورد.

این دستگاه‌ها برخلاف دو مدل دیگر به دوربین اصلی سه‌گانه مجهز می‌شوند و اسکنر LiDAR خواهند داشت. ظرفیت باتری آیفون ۱۳ پرو همانند آیفون ۱۳ به ۳۰۹۵ میلی آمپر می‌رسد و مدل پرو مکس یک باتری غول پیکر ۴۳۲۵ میلی آمپر ساعتی خواهد داشت.

آیفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس به چیپ A15 Bionic مجهز می‌شوند و برای اولین بار با ۱ ترابایت حافظه داخلی از راه می‌رسند. انتظار می‌رود این محصولات در نسخه‌های ۱۲۸، ۲۵۶، ۵۱۲ و ۱۰۲۴ گیگابایتی در اختیار خریداران قرار بگیرند.

ویژگی‌های منحصر به‌فرد آیفون ۱۳

اپل قابلیت‎‌های خاصی برای جدیدترین آیفون‌هایش درنظر می‌گیرد که در ادامه نگاهی به آن‌ها خواهیم داشت.

رفرش ریت ۱۲۰ هرتز، ناچ کوچکتر و نمایشگر همیشه روشن

طبق اکثر گزارش‌ها، اپل بالاخره رفرش ریت نمایشگر گوشی‌هایش را افزایش می‌دهد، هرچند این موضوع محدود به مدل‌های پرو خواهد بود. بنابراین آیفون ۱۳ و ۱۳ مینی همچنان با نمایشگر ۶۰ هرتزی وارد بازار می‌شوند، اما آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس صفحه نمایش ۱۲۰ هرتزی خواهند داشت.

در کنار این موضوع، با کاهش ابعاد ناچ نمایشگر هم روبه‌رو می‌شویم و احتمالا اندازه آن ۲۵ درصد کاهش می‌یابد. علاوه بر این، کوپرتینویی‌ها به سراغ نمایشگر همیشه روشن هم می‌روند تا کاربران بدون نیاز به روشن کردن صفحه نمایش، به اطلاعات ضروری دسترسی داشته باشند.

دوربین بهبودیافته با لرزشگیر سنسور شیفت

اپل سال گذشته میلادی فناوری لرزشگیر سنسور شیفت را به آیفون ۱۲ پرو مکس اضافه کرد، اما حالا انتظار داریم این فناوری به تمام اعضای خانواده آیفون ۱۳ اضافه شود. این فناوری نسبت به OIS عملکرد بالاتری دارد که به کیفیت بهتر خروجی دوربین منتهی می‌شود.

اگرچه اپل همچنان از الگوی دو دوربین و سه دوربین آن هم با سنسورهای ۱۲ استفاده خواهد کرد، اما عملکرد آن‌ها را بهبود می‌دهد و به سراغ سنسورهای بزرگتری می‌رود. در همین راستا باید منتظر افزایش ابعاد ماژول دوربین و همچنین برآمدگی آن باشیم.

iphone-13

حالت‌های فیلمبرداری و عکاسی جدید

اپل در کنار بهبود مشخصات دوربین و استفاده از فناوری سنسور شیفت، می‌خواهد حالت‌های جدیدی را هم به آن‌ها اضافه کند. در همین راستا باید منتظر افزودن حالت پرتره ویدیویی به خانواده آیفون ۱۳ باشیم تا قابلیت ضبط ویدیو با افکت بوکه در اختیار کاربران قرار بگیرد.

یکی دیگر از ویژگی‌های احتمالی دوربین آیفون‌ها، حالت فیلمبرداری ProRes است که احتمالا مشابه ProRaw در سری آیفون ۱۲ خواهد بود. بنابراین این حالت امکان ضبط ویدیو با یک فرمت باکیفیت‌تر را فراهم می‌کند و ابزارهای ویرایشی بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

باتری حجیم‌تر با سرعت شارژ بالاتر

کوپرتینویی‌ها احتمالا ظرفیت باتری سری آیفون ۱۳ را هم افزایش می‌دهند. طبق گزارش‌ها، در آیفون ۱۳ مینی از باتری ۲۴۰۶ میلی آمپر ساعتی استفاده می‌شود، آیفون ۱۳ و ۱۳ پرو باتری ۳۰۹۵ میلی آمپر ساعتی خواهند داشت و در نهایت آیفون ۱۳ پرو مکس با باتری ۴۳۲۵ میلی آمپر ساعتی از راه می‌رسد.

در نهایت باید منتظر سرعت شارژ بالاتر باشیم و بجای سرعت ۲۰ واتی، احتمالا با سرعت ۲۵ واتی روبه‌رو می‌شویم. همچنین شاید اپل از فناوری شارژ بی‌سیم مگ‌سیف جدیدتری هم در سری آیفون ۱۳ استفاده کند.

آیفون 13 مکس

قیمت و تاریخ عرضه آیفون ۱۳

از مشخصات و ویژگی‌ها که بگذریم، به بحث قیمت می‌رسیم که اهمیت بالایی دارد. در ادامه نگاهی به این موضوع خواهیم داشت.

آیفون ۱۳ چه زمانی وارد بازار می‌شود؟

طبق گزارش‌ها باید منتظر عرضه جهانی این گوشی‌های هوشمند در تاریخ ۲ مهر ماه (۲۴ سپتامبر) باشیم.

قیمت نسخه‌های مختلف آیفون ۱۳ چقدر خواهد بود؟

انتظار می‌رود آیفون ۱۳ مینی در نسخه‌های ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی به ترتیب قیمت ۶۹۹، ۷۹۹ و ۹۹۹ دلار داشته باشد. قیمت مدل‌های مختلف آیفون ۱۳ با این میزان حافظه داخلی به ترتیب به ۷۹۹، ۸۹۹ و ۱۰۹۹ دلار می‌رسد. برای آیفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس باید به ترتیب منتظر قیمت ۹۹۹ و ۱۰۹۹ دلار برای مدل ۱۲۸ گیگابایتی، قیمت ۱۰۹۹ و ۱۱۹۹ دلار برای مدل ۲۵۶ گیگابایتی، قیمت ۱۲۹۹ و ۱۳۹۹ دلار برای مدل ۵۱۲ گیگابایتی و در نهایت ۱۶۹۹ و ۱۷۹۹ دلاری برای مدل ۱ ترابایتی باشیم.

آیفون ۱۳ چه زمانی وارد بازار ایران خواهد شد؟

گوشی‌های آیفون معمولا در فاصله کوتاهی پس از عرضه جهانی در کشورمان برای خرید موجود می‌شوند. بنابراین اگر ۲ مهر ماه این محصولات وارد بازار جهانی شوند، کاربران ایرانی برای دسترسی به آن تنها باید چند روز منتظر بمانند.

قیمت آیفون ۱۳ در بازار ایران چقدر خواهد بود؟

آیفون‌های جدید در ابتدا با قیمت بالایی در کشورمان عرضه می‌شوند و تقریبا پس از گذشت سه تا چهار هفته یک ثبات تقریبی را تجربه می‌کنند. با توجه به قیمت ارز و دیگر هزینه‌ها، در ابتدا نباید منتظر قیمتی کمتر از ۳۰ میلیون تومان برای پایه‌ترین مدل باشیم.

مقایسه اعضای خانواده آیفون ۱۳ با یکدیگر

گوشی‌های سری آیفون ۱۳ با وجود طراحی مشابه و همچنین استفاده از تراشه یکسان، در بسیاری از بخش‌ها با یکدیگر متفاوتند. مهم‌ترین تفاوت این محصولات به رفرش ریت ۱۲۰ هرتزی مدل‌های پرو برمی‌گردد که نسخه‌های مینی و استاندارد از آن محرومند. علاوه بر این، کوپرتینویی‌ها در مدل‌های پرو به سراغ پنل LTPO می‌روند که کیفیت بالاتری را ارائه می‌کند و مصرف انرژی پایین‌تری هم دارد.

مقایسه مدل های آیفون 13

مانند مدل‌های قبلی با تفاوت دوربین‌ها هم روبه‌رو خواهیم بود. مدل‌های پرو دوربین سه‌گانه دارند، در حالی که نسخه‌های استاندارد از دوربین اصلی دوگانه بهره می‌برند. یکی دیگر از تفاوت‌ها مربوط به حافظه ذخیره‌سازی ۱ ترابایتی مدل‌های پرو می‌شود که در مدل‌های استاندارد و مینی حداکثر به ۵۱۲ گیگابایت می‌رسد. در نهایت هم با تفاوت ظرفیت باتری این دستگاه‌ها روبه‌رو خواهیم شد.

مقایسه خانواده آیفون ۱۳ با آیفون ۱۲

در حالت کلی با طراحی مشابهی روبه‌رو خواهیم شد، با این حال ابعاد ناچ در خانواده آیفون ۱۳ کاهش می‌یابد و همچنین با دوربین‌های بزرگتری روبه‌رو می‌شویم. این دوربین‌ها در کنار استفاده از سنسورهای جدید و باکیفیت‌تر، از حالت‌های جدیدی هم بهره می‌برند که امکان فیلمبرداری حرفه‌ای را برای کاربران فراهم می‌کنند.

در کنار بهبود سخت افزار و افزایش ظرفیت باتری، اپل به سراغ نمایشگر ۱۲۰ هرتزی برای مدل‌های پرو می‌رود. این نرخ تازه‌سازی باعث نمایش روان‌تر محتوا و همچین گشت‌و‌گذار لذت‌بخش‌تر در رابط کاربری می‌شود، هرچند همین ویژگی به قیمت مصرف بالای باتری تمام می‌شود. یکی دیگر از قابلیت‌های سری آیفون ۱۳، نمایشگر همیشه روشن است که خبری از آن در نسل قبلی نبود.

مقایسه مدل های آیفون 13

کوپرتینویی‌ها همچنین برای تمام مدل‌های آیفون ۱۳ از فناوری لرزشگیر سنسور شیفت استفاده خواهند کرد که عملکرد بالاتری نسبت به OIS عادی دارد. یکی دیگر از تفاوت‌ها میان این دو خانواده از گوشی‌های اپل، حذف نسخه پایه ۶۴ گیگابایتی خواهد بود و کاربران حداقل به ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی دسترسی پیدا می‌کنند و البته در بالاترین مدل هم می‌توانند نسخه ۱ ترابایتی را تهیه کنند.

در نهایت با چیپ جدیدتر در خانواده آیفون ۱۳ روبه‌رو می‌شویم. کوپرتینویی‌ها این محصولات را به تراشه A15 Bionic مجهز می‌کنند که اگرچه همچنان همانند A14 Bionic مورد استفاده در سری آیفون ۱۲ با لیتوگرافی ۵ نانومتری تولید می‌شود، اما قدرت بالاتر و مصرف انرژی پایین‌تری خواهد داشت.

 

 

مطالعه بیشتر